Dollywood - Dream Out Loud

College i USA!

Publicerad 2012-09-22 18:18:16 i Plugga utomlands,

Hejsan!
 
Idag har jag varit upptagen med massa plugg och galet college letande.
Jag går ju sista året på gymnasiet nu så det är dags att börja planera vad jag ska göra härnäst.
Jag har ju alltid velat plugga på college/universitet i USA men på senaste tiden har jag börjat
tänka mer och mer på England och Skottland. Skottland kanske inte låter supervanligt
men det många inte vet är att där är det, precis som i Sverige, gratis att plugga.
Så det är absolut ett bra alternativ för de som vill plugga utomlands!
 

Vackra Edinburgh University i Skottland!
 
Jag velar hela tiden fram och tillbaka med vart jag vill plugga. Som sagt har USA alltid
varit högst upp på listan och då är det California (helst OC) och New York (helst Manhattan)
det står mellan. Jag skulle även kunna tänka mig att plugga på UNLV
(University of Nevada: Las Vegas) för att vara nära mina amerikanska vänner och familj.
Dock tror jag att det är större chans att det blir cali eller NY.
 
Jag kommer söka till några IVY leauge schools. Det är USA's "top rated schools", alltså
deras bästa skolor. Det är oerhört svårt att komma in men det tycker jag inte ska hindra
en från att söka. Om man kommer in får man ofta väldigt bra scholarships vilket gör
att det inte alls blir lika dyrt att plugga i USA som det brukar vara.
 
Just nu är jag ganska stressad eftersom det är så mycket man måste göra för att söka.
Man måste skriva sin personal statement, skaffa två letter of recomendations, skriva
SAT provet (skiva, läsa, matte) + att på vissa skolor måste man även göra SAT
"subject tests" där det finns att välja mellan bl.a. US history, world history, math,
modern languages etc. Som internationell student måste man också göra språk test.
 
Ett tips till er som är i samma sits som mig och ska söka till college i USA, eller till
er som ska göra det i framtiden. Registrera er på hemsidan collegeboard.org!
Världens bästa sida! Där kan man hitta college som passar in på ens önskemål,
t.ex. vart man vill plugga, vad man vill plugga osv. osv. Det är även där man anmäler
sig till SAT proven och man kan också plugga till proven och göra testprov.
Dessutom finns det massa annan hjälp man gå få där. En toppensida helt enkelt!
 
 
Blev visst ett ganska lång inlägg men det känns så skönt att kunna skriva av sig lite.
Nu måste jag plugga till mitt filosofi prov jag har på tisdag.
 
If P then Q
P
---------------
Q
 
Trevlig fortsättning på helgen!
xx, Emilia.

Kommentarer

Postat av: Emilia

Publicerad 2012-09-22 19:55:44

Kom även ihåg att man på visum oftast inte kvalificerar för in-state tuiton, utan måste nästan alltid, oavset hur länge du stannar, betala out-of-state tuiton som är lite dyrare. Jag betalar exempelvis $1000 dollar per kurs istället för $500 som AZ-residenter betalar. Lycka till med ansökningar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela